Egy IKSZ program, ami 2014-ben elnyerte a pedagógus kategóriában az első helyezést, és bekerült a jó gyakorlatok közé.
„Mentsük meg a Kiserdőt!” – környezettakarító
akció
Iskola
neve: Eötvös Loránd Szakközépiskola
és Szakiskola
Osztályok: 9., 10., 11. osztály
Létszám: 11 tanuló
Közösségi
szolgálat órák: 23 óra
Szervező: Tóth Marietta, biológia-környezetvédelem szakos tanár
Fogadó
intézmény: Pesterzsébeti Szociális
Foglalkoztató
Támogató intézmények, szervezetek:
Pesterzsébeti Önkormányzat, MME Kétéltű- és Hüllővédelmi Szakosztálya
Ideje: 2014. március 14. – április 30.
Helyszín: XX. kerületi Újtelepi Parkerdő, Pesthidegkút
Tartalma: A program kidolgozója olyan mintaprojektet tervezett
és valósított meg, melyben a diákok természetvédelmi tevékenység közben
segíthették egy civil szervezet működését.
A program célja a Kiserdő környezeti
állapotának javítása, kétféle módon: 1. már meglévő károkozás
felszámolásával; 2. károkozás prevenciójával.
A programra egyrészt azok a diákok
jelentkeztek, akiknek hiányzott még órájuk az iskolai közösségi szolgálat
teljesítéséhez, másrészt azok, akik érdeklődtek a természetvédelem iránt,
hiszen így mélyebb ismeretekre is szert tehettek, nem tantermi környezetben. A
program vezetője Tóth Marietta pedagógus, az MME Kétéltű- és Hüllővédelmi
Szakosztályának tagja, aki nem volt tanára a diákoknak. A projekt tervezetét a
9., 10. és 11. évfolyamokon az osztályfőnökök ismertették a gyerekekkel
osztályfőnöki óra keretében, a szülőkkel pedig szülői értekezleten. A fogadó intézmény a Szociális Foglalkoztató volt,
a diákok velük kötöttek névre szóló szerződést, illetve tőlük kapták meg a
program teljesítését dokumentáló lapokat.
Menete: A program indításaként a Magyar Madártani és
Természetvédelmi Egyesület Kétéltű- és Hüllővédelmi Szakosztálya által
szervezett természetvédelmi terület gondozásában vehettek részt a gyerekek
Pesthidegkúton (ennek közlekedési, illetve szerény étkezési költségeit az
Eötvös Alapítvány fizette).
A program helyszíne a XX. kerületi
Újtelepi Parkerdő volt, ahol a környezetvédelmet tanuló diákok már 2 éve
folytatnak rendszeres vizsgálatokat; növény- és állathatározásokat, így a
területről az iskolának már képe volt, a diákok egy része is járt már itt.
A
program több alrészből állt, közülük a diákok saját érdeklődési területüknek
megfelelően választhattak. Az előkészítés fázisából például a következők közül:
környezeti állapotfelmérés, növénytársulások határozása, kétéltűek és hüllők
monitorozása (különös tekintettel a mocsári teknősre, amely a 2014-es év
hüllője volt), adatgyűjtés és felvitel az országos hüllő- és kétéltű térképre,
az Erzsébet-csatorna vizének minősítése.
Az emberi tevékenység környezetre gyakorolt kedvezőtlen hatásait fotók
és kisfilmek formájában dokumentálták.
A feladatokat hétköznapokon, délutáni
elfoglaltságként végezték a diákok. (Az eltérő órarendi beosztások miatt
bevárták egymást, illetve a befejezésnél tekintettel voltak a más
településekről bejáró gyerekekre is).
A Kiserdő takarító napon a közösségi
szolgálatos középiskolások egy XX. kerületi 7. osztály tagjait (3 csoportra
osztva, akiket 2-2 középiskolás diák kísért) vezették végig a Kiserdőn,
játékos, egy-egy állomáshoz köthető vetélkedő keretében. Így másféle módon is
fejlesztették szociális kompetenciájukat, illetve ismereteket adtak át a
fiatalabbaknak.
A Szociális Foglalkoztató felkérésére, a
Föld napi rendezvényükre összeállítottak egy szakmailag ellenőrzött és
jóváhagyott színes tájékoztató füzetet, amely a Kiserdő természetvédelmi és
őshonos értékeit mutatja be.
Záróeseményként a Kiserdő takarítást követően ismeretterjesztő
túrát terveztek.
Kiknek, mit nyújthat ez a projekt?
Középiskolásoknak: A diákok szociális kompetenciáit több szempontból is
fejlesztette (pl.: felelősségvállalás, problémakezelés, kommunikációs készség)
a program. Emellett szakmailag is sokat tanultak, bővítették biológiai és
környezetvédelmi ismereteiket. A programvezető pedagógussal egyenlőségen
alapuló, partneri viszonyt alakíthattak ki. A feladatokat örömmel végezték.
Általános
iskolásoknak: A középiskolások
vezetésével megismerhették a Kiserdőt és játékos formában közösen tettek is
annak megóvásáért. A korbeli közelség okán szívesen és könnyen tevékenykedtek
együtt a közösségi szolgálatos diákokkal.
Tanárnak: A hagyományos tanár-diák kapcsolattól eltérő,
partneri viszonyon alapuló kapcsolat kiépítése a diákokkal.
Pesterzsébetnek: Kiserdő rendbetétele, környezeti értékeinek
megóvása.
Társadalomnak: Környezettudatos fiatalok nevelése.
r
A program évente megismételhető a Föld napjának alkalmából.
http://ofi.hu/hir/az-iskolai-kozossegi-szolgalat-temanapja
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése