Szlogen:
„Legyél Te is egy napra természetkutató!”
Téma:
Ökoszisztéma szolgáltatások
Mit tudnak nyújtani a városi zöldfelületek az embernek és az élővilágnak?
Vizsgálatot végzők: 9. D osztály
Témavezető: Tóth Marietta biológia-környezettan szakos tanár
Előzmények: Az osztály az idei tanévben már 2 természethez kapcsolódó projektben részt vett, így ezek folytatásaként, kiegészítéseként illesztettük be a jelenlegi kampányt.
A megküldött tervezethez képest lettek eltérések, az időjárás és a természeti életközösségek bizonytalan vizsgálhatósága miatt végül csak a rovargyűjtést alkalmaztuk, ebben volt is 2 lelkes diák, akik tapasztalattal is rendelkeztek a kopogtató ernyőzésben.
Az első alkalommal körbejártuk az alábbi fogalmakat:
1. Ökoszisztéma: élő rendszerek (élőlények) és élettelen rendszerek (talaj, víz, levegő)
2. Szolgáltatások csoportjai:
1. Ellátó pl. élelem, faanyag, energia, gyógyszer
2. Szabályozó: vízháztartás, egészség
3. Kulturális: esztétikai, kirándulás, stb.
A kutatást lépésekre bontottuk:
A kutatás lépései (leírtuk a füzetbe, majd folyamatosan pipáltuk, amivel elkészültünk)
1. Probléma meghatározása (kérdésfeltevés)
2. Kutatási előzmények feltárása (szakirodalom)
3. Hipotézisalkotás
4. Kutatási stratégiák, módszerek, eszközök kiválasztása
5. Vizsgálandó minta kiválasztása
6. Kutatás megvalósítása
7. Adatok elemzése, következtetések, elméletek alkotása
8. Eredmények összegzése, prezentálása
(forrás: https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412b2/2013-0002_pedagogiai_kutatasmodszertan/tananyag/JEGYZET-05-1.2._A_kutatas_lepesei__a_kut.scorml)
Második alkalommal elvégeztük a vizsgálatokat kis csoportos munkában:
1. Járdaökológia
- az iskolakerítés mentén, lépésenként (1-1 méterenként) megfigyeltük, hogy hányféle és hány darab növény fordul elő.
- mérés módszere, eszköze:
a) Adataink:
fajok száma: 7 faj, 25 méteren belül
fajok neve: lágyszárú, gyomfajok
egyedszám vagy borítás: a teljes járdafelület 10 %-át teszi ki a mintaterületünk, ennek több, mint 50 %-át borította az általunk vizsgált növényzet
b) Ökológiai igényeik, tűrőképességük és az ember számára nyújtott szolgáltatás jellege: a növényzet jól tűri a zavarást, üde színfoltot képeznek a kerítés mellett.
2. Fás park vizsgálata
- mérés módszere, eszköze:
fa-és cserjefajok neve: nyugati ostorfa, nagylevelű hárs, csörgőfa, ezüstjuhar, keskenylevelű ezüstfa, rózsaféle
fajok száma: 6
egyedszám: 27
lombkoronaszint száma: 2
őshonos fajok száma: 1
idegenhonos fajok száma: 4
- következtetések: Az őshonos fásszárúak aránya kevés, ezeket helyettesíteni lenne célszerű más fajokkal. Ugyanakkor a változatos megjelenésük kellemes hatást kelt nem szakmai szemmel nézve.
3. Zúzmótérképezés
zúzmótelepek száma, kiterjedése (felületborítása %)
- mérés módszere, eszköze: a zúzmókat a fák törzsén találtuk, 0-2 m magasságban a talaj felszínétől számítva.
Adatok: 3 féle zúzmótelepet különítettünk el egymástól
- következtetések: A Kerepesi út mentén sétálva a zúzmótelepek gyakorisága alapján úgy gondoljuk, hogy a levegő kén-dioxid szennyezettsége elfogadható.
4. Zajszintmérés
- mérés módszere, eszköze: okos telefonra letölthető, Sound Meter applikáció segítségével mértük meg a testtők távol tartva, kinyújtott kézben tartva 1,5-2 méter magasságban
- következtetések: a növényzetnek köszönhetően a lakóparkban alacsonyabb a zajszint, ami kisebb egészségügyi károsodással jár.
5. Térképes feladat
- mérés módszere, eszköze: okostelefon, tablet, Google Maps műholdtérkép
Felületek borítási jellege, %-os arányuk
beépített nem zöld felület: 45 % (járda, épületek)
zöld felület: 55 %, ebből füves terület: 15 %, cserjés 20 %, fás terület 25 %
Állapotbecslés
1. nagyon rossz
2. rossz
3. közepes
4. jó
A fenti adatok alapján, a vizsgált terület állapota közepes.
6. Lombkorona ízeltlábúinak vizsgálata
- mérés módszere, eszköze: kopogtató ernyő, kopogtató bot, Petri-csésze, bogárnéző
- talált példányok: bencepoloska 1, zöld bogyómászó poloska 1, verőköltő bodobács 1, harlekin katica 2-3, házilégy 1, 3 féle pók (1-1)
- nem honos: harlekin katica (invazív faj)
- ökoszisztémában betöltött szerepük: lebontás, kártevők pusztítása, táplálékbázisok
- szolgáltatás: kulturális (ismeretek szerzése), színesebb környezet, élőhely minősége jó
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése